ارتوسرجی چه زمانی لازم است؟

ضرورت انجام ارتوسرجری 

عدم تناسب دندان های بالا و پایین در اثر خارج شدن فک از موقعیت اصلی خود اختلالات شدیدی را در توانایی گاز زدن، جویدن و صحبت کردن ایجاد می کند. در این حالت متخصص ارتودنسی برای عملکرد مطلوب دندان ها و فک و همچنین هماهنگی بین آنها ارتوسرجری را تجویز می کند. انجام جراحی فک و ارتودنسی در مواقع زیر ضروری است:

  • درمان مشکلات و شرایط ژنتیکی نامطلوب.

  • درمان بیرون زدگی فک پایین

  • درمان نامتقارن بودن صورت از مقابل و طرفین

  • درمان ناهنجاری ها، نقایص و صدمات مادرزادی در فک

  • درمان عقب رفتگی فک پایین و همچنین چانه

  • سایش افراطی در دندان ها

 

نحوه انجام ارتوسرجری

اولین اقدام در ارتوسرجری معاینه و بررسی دقیق مشکلات فک و شرایط دندان های بیمار توسط متخصص مجرب است تا متخصص بتواند بهترین طرح درمانی را مطابق با شرایط بیمار ارائه دهد.

در مرحلۀ دوم متخصص ارتودنسی ابتدا درمان های ارتودنسی را انجام می دهد. به عبارت دیگر با استفاده از ابزارهای ارتودنسی سعی می کند تا وضعیت دندان ها و ارتباط آنها را با لثه ها و هر دو فک اصلاح نماید.

پس از تثبیت وضعیت دندان ها، بیمار برای انجام جراحی فک آماده می شود. در طول جراحی فک ممکن است که دندان ها نظم خود را از دست بدهند؛ به همین دلیل از اسپلینت استفاده می کنند.

در نهایت، پس از رفع اختلالات فکی بیمار و همچنین سپری شدن دوران نقاهت، مراحل ارتودنسی دوباره از سر گرفته خواهند شد.

مدت زمان انجام جراحی فک و ارتودنسی

مدت زمان ارتوسرجری در بیماران مختلف متغیر است. در حقیقت، مشکلات فکی بیماران، میزان بی نظمی دندان ها و سایر ناهنجاری های فکی و دندانی از عوامل موثر بر مدت زمان انجام ارتوسرجری هستند.

 

دوره نقاهت

دوره نقاهت در جراحی فک معمولا خیلی طولانی نیست. تقریبا پس از دو هفته بیمار می تواند فعالیت های روزانه اش را از سر بگیرد. با این حال، بهتر است از انجام کار های سنگین خودداری نماید.

بهترین زمان برای جراحی‌ فک و انجام ارتود‌نسی

بهترین سن برای انجام اقدامات پیشگیرانه در رابطه با ناهنجاری های فکی و دندانی دوران کودکی است. از این رو، به والدین توصیه می شود تا از همان سنین پایین، فرزندانشان را برای چکاپ کامل دندان و فک نزد متخصص ارتودنسی ببرند.

اتمام رشد اسکلت فک در خانم ها 15 تا 17 سالگی و در آقایان 17 تا 18 سالگی است. در نتیجه، خانم هایی که دارای مشکلات فکی و دندانی هستند، بهتر است درمان ارتوسرجری را در 17 سالگی آغاز کنند. همچنین بهترین سن برای انجام جراحی فک و ارتودنسی در آقایان نیز 18 سالگی است.

 

دکتر محبوبه دهقانی متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت

عضو انجمن ملی نخبگان کشور و عضو انجمن ارتودنتیست ایتالیا SIDO

دارای یک عنوان ثبت اختراع

سمت استادیار دانشگاه در سال های 88 الی 97

و فلوشیپ پژوهشی

مشاهده رزومه

آدرس مطب: مشهد، نبش هاشمیه 31، ساختمان ونوس، طبقه سوم

شماره های تماس: 3880071 – 09159777275                

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 5 =