ارتودنسی و پوسیدگی دندان

سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان دندان های خود را با انواع روش های ارتودنسی منظم، هماهنگ و تراز می کنند. هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند با کمک یک متخصص ارتودنسی خوب به این مهم دست یابند و از سایر مزایای آن بهره مند شوند. سوای فواید بیشمار ارتودنسی دندان، اما این درمان ممکن است چالش هایی را نیز پیش روی  افراد قرار بدهد. برای مثال افراد زیادی هستند که مستعد پوسیدگی دندان هستند و از اینکه دندان هایشان در طول ارتودنسی پوسیده تر شود می ترسند. این مقاله را برای این دست افراد نوشته ایم تا به آن ها  نشان دهیم چیزی برای ترسیدن از پوسیدگی دندان در ارتودنسی وجود ندارد و حتی با دلیل قانع کننده اهمیت ارتودنسی در از بین بردن پوسیدگی را بیان می کنیم .

ارتودنسی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد اما …

هدف از استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی جابجایی دندان ها در یک موقعیت مناسب و صاف کردن آن ها است. برای رسیدن به این هدف، از براکت ها و سیم ها استفاده می شود تا با وارد کردن نیرو به دندان، آن را به صورت آرام آرام جابجا کنند. صاف شدن دندان ها بدون این مکانیزم میسر نیست و اینکار هم بدون کمک گرفتن از سیم، براکت، بند، الاستیک و … انجام نخواهد شد. داشتن این دستگاه ها و اجزا روی دندان مسواک زدن را سخت می کند و اگر کسی به خوبی و بیشتر از همیشه مسواک نزند و بهداشت را رعایت نکند ممکن است با پوسیدگی دندان در ارتودنسی مواجه شود.

اما ارتودنسی با پوسیدگی مبارزه می‌کند…

اما یک اصل مهم را هیچگاه فراموش نکنیم. و آن اصل این است که، مهمترین علت پوسیدگی دندان ها، تشکیل پلاک و تارتار در سطح و اطراف دندان ها است. دندان هایی که به علت کج بودن و نامنظمی زیاد نمیتوان به خوبی همه جایشان را تمیز کرد. در نتیجه لابلای دندان های کج کم کم بستری برای پلاک میشود که در نهایت باعث پوسیدگی دندان می شود. اما ارتودنسی دندان یک راه حل عالی برای از بین بردن پوسیدگی است. به این صورت که دندان ها را تراز و هماهنگ میکند و مانع از پوسیدگی آن ها میشود.

عادات بهداشتی خوب، بزرگترین مانع پوسیدگی دندان در ارتودنسی

داشتن عادات مناسب و توصیه شده میتواند به شما در مراقبت از دندان ها در هر شرایطی (حتی در ارتودنسی) کمک کند. از اولین لحظه ای که بریس ها و دستگاه های ارتونسی نصب می شوند شما باید بیشتر  از قبل به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کنید. با انجام اینکار می توانید نه تنها با پوسیدگی در ارتودنسی مقابله کنید که حتی از آن نیز پیشگیری کنید.

مسواک زدن آن هم دست کم دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) به همه افرادی که ارتودنسی می کنند توصیه می شود. همچنین نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه ها و مسواک بین دندانی (موسوم به مسواک ارتودنسی) نیز از  کارهایی است که هر شخص تخت درمانی باید انجام دهد.

اگر باز هم از پوسیدگی دندان در ارتودنسی با بریس معمولی هراس دارید

ممکن است با خواندن توضیحات داخل این مقاله همچنان به هر دلیلی از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی بترسید. برای مثال ممکن است که دندان هایتان به صورت پیشفرض مستعد پوسیدگی باشد یا همین الان هم مقداری پوسیدگی داشته باشد و یا اینکه خودتان چندان به رعایت بهداشت اهمیت نمی دهید و فکر می کنید با وجود بریس ارتودنسی نتوانید انتظارات بهداشتی را رعایت کنید. در این صورت، شما یک گزینه جایگزین خواهید داشت با نام اینویزیلاین یا پلاک های شفاف ارتودنسی.

اگر در طول ارتودنسی با پوسیدگی دندان مواجه شدیم چه کنیم؟

ممکن است برخی اوقات به دلیل عدم رعایت بهداشت یا عدم عمل به توصیه های متخصص ارتودنسی یا هر دلیل دیگری یک یا چند دندان شما در طول ارتودنسی دچار پوسیدگی شود. حتی بعضی اوقات ممکن است با وجود تلاش در راستای حفظ دهان و دندان به درجای از پوسیدگی دندان ها مواجه شوید. تکلیف چیست؟ با این پوسیدگی چه کنیم؟

شدت پوسیدگی و نوع درمان آن در طول ارتودنسی

البته به این نکته هم توجه کنید که درمان و ترمیی پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی به محل پوسیدگی یا پوسیدگی های احتمالی هم ربط دارد. اگر پوسیدگی شدید بوده و در محلی باشد که براکت ها یا سایر بخش های بریس مانع از ترمیم می شوند، به طور موقت ممکن است بریس در آن بخش برداشته شود. و بعد از ترمیم دندان دوباره کار گذاشته میشود. اما در اغلب موارد بدون برداشتن بریس ها ترمیم انجام می‌شود.

دکتر محبوبه دهقانی متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت

عضو انجمن ملی نخبگان کشور و عضو انجمن ارتودنتیست ایتالیا SIDO

دارای یک عنوان ثبت اختراع

سمت استادیار دانشگاه در سال های 88 الی 97

و فلوشیپ پژوهشی

مشاهده رزومه

آدرس مطب: مشهد، نبش هاشمیه 31، ساختمان ونوس، طبقه سوم

شماره های تماس: 3880071 – 09159777275

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =