درمان ناهنجاری های اوربایت

اوربایت نوعی مال اکلوژن است که در آن فک بالا و پایین یا دندان ها با هم تراز نیستند؛ در نتیجه دندان های فک فوقانی روی دندان های فک پایین را پوشش می دهند.

ارتودنسی یا کامپوزیت

اوربایت چیست؟

اوربایت نوعی مال اکلوژن است که در آن فک بالا و پایین یا دندان ها با هم تراز نیستند؛ در نتیجه دندان های فک فوقانی روی دندان های فک پایین را پوشش می دهند. در اغلب موارد اوربایت ارثی است اما ممکن است در اثر عدم رشد صحیح فک ایجاد شود. عادات کودکی مانند مکیدن انگشت یا تغذیه طولانی مدت با شیشه شیر یا استفاده از پستانک می تواند باعث ابتلا به اوربایت شود یا آن را تشدید کند.


اوربایت چگونه درمان می شود؟

بهترین روشی که برای درمان اوربایت دندان  یا همان اکلوژن کلاس دو در نظر گرفته شده است، ارتودنسی می باشد. درمان ارتودنسی با توجه به اینکه در هر سنی می تواند برای بیماران انجام شود، اما هر چقدر که زودتر صورت پذیرد بدون شک می تواند بر روی روند درمان اثرات مثبتی داشته باشد.

درمان مال اکلوژن کلاس دو در دوران کودکی با ارتودنسی بسیار راحت است و بیمار به دلیل کامل نشدن رشد فکین از این شانس برخوردار است که تحت جراحی فک قرار نگیرد. هنگامی که بیماران با وجود این ناهنجاری در فکین، در سنین بزرگسالی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند متأسفانه به دلیل رد کردن سن بلوغ دیگر امکان درمان به راحتی دوران کودکی وجود ندارد.

بیماران دیپ بایت بزرگسال  در کنار درمان ارتودنسی باید تحت عمل جراحی فک قرار گیرند تا بتوانند به طور کامل بر ناهنجاری موجود غلبه کرده و آن را درمان نمایند. معمولا جراحی زمانی لازم است که مشکل یا ناهنجاری فک مربوط به استخوان بوده و از شدت زیادی برخوردار باشد.

اگر مشکل اوربایت خفیف باشد می توان برای اینکه موقعیت فکین را به حالت عادی بازگرداند از کش های ارتودنسی استفاده کرد. این کش ها به گونه ای عمل میکنند که فک پایین به سمت جلو حرکت داده شود.

استفاده از فنر نیز یکی دیگر از روش هایی است که به درمان اوربایت کمک می کند. توجه داشته باشید که فنر در مقایسه با کش های ارتودنسی میزان فشار بیشتری را به دندان ها و فکین وارد می کنند. در نتیجه زمانی که فرد با اوربایت شدید روبرو است این درمان بکار گرفته می شود.

برخی دیگر از گزینه های درمان اوربایت عبارتند از:

  • استفاده از براکت ها در درمان اوربایت شامل براکت های فلزی، سرامیکی و ارتودنسی داخل دندانی یا لینگوال: بریس های ارتودنسی متداول ترین روش برای جابجایی دندان ها و تصحیح ناهنجاری هستند. این گزینه درمانی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل اجراست.
  • نگهدارنده (ریتینر)، کش ارتودنسی، بسط دهنده فک (اکسپندر): بیشتر برای کودکان که رشد فکین کامل نشده است و درمان آسان تری دارند مورد استفاده قرار می گیرد تا به مرور ناهنجاری به طور کامل درمان شود و فکین در جایگاه مناسب خود رشد کنند.
  • ارتودنسی اینویزیلاین: استفاده از پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی یکی از محبوب ترین گزینه های ارتودنسی و درمان اوربایت برای بزرگسالان است که علاقه ای به دیده شدن براکت های ارتودنسی ندارند تا بتوانند ناهنجاری اوربایت را درمان کنند.
  • کشیدن دندان: در برخی موارد، متخصص ارتودنسی ممکن است یک یا چند دندان را بکشد تا با به وجود آمدن فضای مناسب و کافی برای سایر دندان ها در فک بالا، بتوان دندان های جلو را به موقعیت طبیعی آن ها برگرداند تا با فک پایین هماهنگ تر باشند.

دکتر محبوبه دهقانی متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت

آدرس مطب: مشهد، نبش هاشمیه 31، ساختمان ونوس، طبقه سوم شماره های تماس: 38800771 – 09159777275